Telefon: +46 8 463 23 00

Våra nyheter

Alice spanar – 5G igång i Sverige, robottaxi och IKEA på Manhattan

Publicerat 2018, 10 december av Rebecka Billström

Den här veckans spaning handlar om:

  • Vad konsument-varumärken kan göra för att tävla i den digitala ekonomin
  • IKEA öppnar 30 butiker i storstäder
  • Invigningen av Sveriges första 5G nät
  • Waymo One lanseras

I ingen annan industri duggar konkurserna lika tätt som i detaljhandeln. Några av Amerikas största kedjor har gått i konkurs, som Sears och  Toys´R´us senaste veckorna. Priskonkurrensen är tuff och det är någonting som stora varumärkena känner av då försäljningen av deras produkter i butik har stannat av. Konsumenter är idag mer villiga att köpa produkter online än i butik. För att stora varumärken ska lyckas behöver de investera i sina R&D avdelningar och i nya mindre bolag som är mer innovativa. Några som har lyckats med detta är kinesiska smartphone-tillverkaren Xiaomi.

What Big Consumer Brands Can Do to Compete in a Digital Economy

****

IKEA är kända för att ha sina butiker ute i förorterna – gjorda för att konsumenterna ska komma till dem. I och med att kartan ritas om i hur vi konsumerar är IKEAs modell på väg att försvinna bort. IKEA har tidigare i år öppnat en butik mitt i centrala Stockholm för att komma närmare konsumenterna – nu planerar IKEA att öppna 30 liknande butiker i storstäder. Den första öppnar 2019 mitt på Manhattan.

Ikea is opening its first store in Manhattan

****

Sveriges första 5G nät invigdes förra veckan på KTH:s campus. Enligt Ericssons VD Börje Ekholm är 5G tekniken otroligt viktig för Sveriges fortsatta digitala utveckling i samhället.

Sveriges första 5g-nät invigt: ”det här är nationell kritisk infrastruktur”

****

Waymo, Googles självkörandebilprojekt, lanserar en kommersiell robotaxitjänst i Phoenix, USA.

Waymo launches self-driving car service Waymo One

Alice spanar – Amazon skrotar AI, Klarnas samarbete med H&M och Google Home

Publicerat 2018, 2 november av Rebecka Billström

Den här veckans spaning handlar om:

  • Amazon som skrotar sitt AI verktyg för rekrytering
  • Linkedin bygger om sin Recruiter plattform
  • Klarna och H&M går in i ett starkt samarbete
  • Google Home kommer till Sverige.

Idag ser vi en snabb utveckling av AI i rekryteringssammanhang. AI i rekrytering kan underlätta på flera sätt, speciellt genom att processerna kan bli mer effektiva när en AI kan screena igenom hundratals cvn för att hitta toppkandidater till en position. Det finns dock fortfarande problem med att använda sig av AI i rekrytering – i veckan släpptes nyheten om att Amazon haft ett hemligt AI verktyg för rekrytering som föredrog män framför kvinnor. Amazon exemplet visar på att det fortfarande finns mycket att jobba på när det kommer till användning av AI i rekrytering.

Amazon har under några år byggt ett rekryteringsverktyg för att recensera CVn, med verktyget ville de automatisera sökandet efter topptalanger. Under 2015 märkte utvecklarna att systemet inte rankade CV:n efter vilka som var bäst anpassade för jobbet utan efter vilket kön personen i fråga hade. Varför gjorde systemet det? Jo, Amazons system hade blivit matat och tränat med CVn som kommit in till Amazon under en 10 års period, en period då techbranschen dominerats av män. I och med detta lärde sig systemet att män var att föredra framför kvinnor. Dock finns det källor som säger att Amazons användning av AI i rekrytering inte skrotas helt utan att de håller på att utveckla ett nytt verktyg som ska fokusera mer på diversifiering.

Amazon scraps secret AI recruiting tool that showed bias against women

****

LinkedIn bygger om sin Recruiterplattform och ska nu hjälpa företag rekrytera mer diversifierat. De kommande månaderna kommer Recruiter hjälpa företag analysera svarsfrekvensen från jobbansökningar och meddelanden baserat på kön. Där det finns en obalans kommer systemet hjälpa rekryterare ändra sitt språk och göra språket mer inkluderande.

LinkedIn wants to help recruiters do a better job with gender diversity

****

H&M köper aktier för ett värde av 185 miljoner kr för lite mindre än 1 % i Klarna. Klarna grundaren säger att de vill göra H&M mer personligt genom att underlätta leveranser, vänta med betalning tills efter kunden provat plaggen och bygga lojalitet genom H&Ms kundklubb. Kunder kommer även kunna betala med H&Ms app både i online- och offlinebutiker.

H&M buys $20 million stake in Swedish fintech firm Klarna

****

Google Home lanseras i Sverige den 24 oktober. Röststyrning kommer enligt data från Comscore styra hälften av allt sök 2020. Idag har var sjätte amerikan en Google Home, Alexa eller Echo i sitt hem. Röststyrning handlar om att förenkla upplevelsen för konsumenten, vilket tex kan vara att beställa en vara eller sätta på ugnen genom sin röstyrningsapparat. I Dagens Media och Breakit skriver de om vad röststyrning kommer innebära för marknadsföring och svenskars konsumerande.

Google Home lanseras i Sverige

Är Google Home framtiden?

Ami Ekström ny kortfilmskonsulent på Filminstitutet

Publicerat 2018, 16 oktober av Rebecka Billström

Novare Propell har varit med och rekryterat Ami Ekström ny kortfilmskonsulent till Svenska Filminstitutet. Hon är idag senior executive co-productions, där hon ansvarar för kort- och dokumentärfilm och ingår i produktionsgruppen för Film i Väst.

– Det ska bli väldigt roligt att börja som filmkonsulent på Filminstitutet. Jag har alltid älskat kortfilm för att den tillåter kreatörer att ta ut svängarna och hitta annorlunda uttryck. Att jobba med kortfilm och dess utveckling med nya plattformar, format och röster är lika delar spännande och utmanande, säger Ami Ekström.

– Jag är glad över att från Filminstitutets håll få ta del av Amis engagemang för det korta formatet, för nya röster och nya berättelser. Jag är också övertygad om att Ami kommer bidra till att utveckla svensk kortfilm och nya format, säger Kristina Colliander, chef för Filminstitutets produktionsstödsenhet.

Ami Ekström tillträder sin nya tjänst den 7 januari 2019.

Alice spanar – Svenskarna och internet, styrelserekrytering och automatiserat jordbruk

Publicerat 2018, 8 oktober av Rebecka Billström

Nu är superrapporten Svenskarna och internet äntligen släppt så det blir extra fokus på den. Utöver det så har Kaliforniens guvernör skrivit under USAs första lagförslag som ämnar att öka kvinnlig representation i styrelser och i Silicon Valley testar startups helautomatiserat jordbruk.

***

World Internet Project är ett internationellt forskningsprojekt som följer internets spridning och användning runt om i världen. Den svenska delen i rapporten heter Svenskarna och internet. Idag finns det i Sverige 1,1 miljon människor som aldrig eller mindre sällan använder sig av internet. Ålder är idag tydligaste sambandet till varför man inte använder internet. Dock finns det fler gemensamma faktorer än ålder på de 1,1 miljoner personer som inte använder sig av internet eller använder det mer sällan. De bor oftare på landsbygden, har lägre hushållsinkomst och är i högre grad kvinnor. Rapporten tar upp att det därför är viktigt för de personer som planerar morgondagens samhälle att ta hänsyn till flera målgrupper och inte bara målgruppen som är största användaren av internet.

Lite andra siffror från Svenskar och internet rapporten:

  • 1,5 miljoner människor i Sverige använder inte sig av mobilt bankid – varav en stor majoritet är äldre. Många tjänster ignorerar detta helt och tvingar användare att logga in med bank-id.
  • Internetanvändandet kryper lägre ner i åldrarna, idag använder 2-åringarna lika mycket internet som 4-åringarna gjorde för fyra år sedan.
  • Rapporten visar att flera män än kvinnor använder sig av Linkedin i alla åldersgrupper, förutom i åldersgruppen 26-35, där kvinnor är majoritet. I och med att fler företag förlitar sig på LinkedIn när de ska rekrytera, vad innebär det att det finns en överrepresentation av män på Linkedin för dagens och framtidens arbetsmarknad?

Läs hela rapporten här >>

****

Kaliforniens guvernör Jerry Brown skrev i veckan under ett lagförslag som kräver att stora företag, med huvudkontor i Kalifornien, måste ha minst en kvinna i sina styrelser senast nästa år, och upp till tre kvinnor 2021. Lagen är en av de första i sitt slag i USA som förespråkar utjämning av kvinnors representation i styrelser.

California is officially the first state that will try to require companies like Apple, Facebook and Alphabet to add more women to their boards >>

****

I onsdags öppnade Iron Ox, USA, sin första produktionsanläggning med vision om att helt automatisera jordbruket av sallad, från plantering till skörd. Idag finns det inte tillräckligt med arbetskraft som arbetar med jordbruk i USA. Iron Ox vill därför gå in och stötta upp med hjälp av maskiner och automatisering.

Inside Silicon Valley’s newest, most autonomous farm yet >>

Alice spanar – Talent Insight, Walmart och 4-stjärnig shopping

Publicerat 2018, 2 oktober av Rebecka Billström

Den här veckans spaningar handlar om Linkedin som lanserar Talent Insight, språkigenkänning som framtiden inom sök och information, Walmart satsar på blockchain och Amazon öppnar butik i NY som bara säljer produkter med 4-stjärnor.

****

För ett år sedan berättade Linkedin att de under 2018 skulle rulla ut sitt nya verktyg Talent Insight och i onsdags lanserades det. Uppdateringen är ett verktyg för företag att kunna ta mer affärsdrivna beslut grundat på data. Det finns två delar, en som fokuserar på personer i ett företag ”Talent Pool”,  och den andra som är fokuserar på data om ett företag, ”Company Report.”. Kortfattat kan man säga att data kan styra hela ens rekryteringsstrategi, tex var företag ska öppna kontor, vilka kompetenser som är mest attraktiva i olika branscher, trender etc. Vad kommer detta innebära för framtida rekryteringar och rekryteringsbranschen?

LinkedIn steps into business intelligence with the launch of Talent Insights >> 

****

Språkigenkänning är nästa stora steg inom tech, enligt Google. De menar i en artikel i the Guardian att det ”talande ordet” redan nu är en väldigt viktig del i länder med låg läskunnighet.

Speech recognition is tech’s next giant leap, says Google >> 

****

Walmart har bestämt sig, efter att ha haft stora problem med e-coliutbrott, att från och med september 2019 börja använda sig av blockchain i sin livsmedelkedja. De vill med hjälp av tekniken, utvecklad av IBM, kunna se var i kedjan en vara (t ex spenat) blivit smittad. Vid varje stopp på vägen kommer personer som hanterar varorna att göra en notis på blockkedjan, underleverantörerna kommer att signera när de får varan och när de flyttar varan vidare till nästa person i kedjan.

From Farm to Blockchain: Walmart Tracks Its Lettuce >>

****

Amazon har nyligen öppnat en butik i New York som enbart ska sälja varor som har fått 4-stjärnor på deras hemsida. De har även annonserat att de fram till 2021 ska öppna 3000 butiker utan kassor.

Amazon’s new retail store in NYC only sells items rated at least 4 stars on its website >> 

Anders Nylander. Pressbild. Foto: Chris Jonkers

Anders Nylander blir ny långfilmskonsulent på Svenska Filminstitutet

Publicerat 2018, 28 september av Rebecka Billström

Novare Propell har varit med och rekryterat Svenska Filminstitutet nya långfilmskonsulent Anders Nylander, som kommer att efterträda Calle Marthin den 1 december i år.

Nylander har arbetat som filmklippare i många år och har gjort över 50 filmer och tv-serier. Han har bland annat klippt den dubbelt Guldbaggebelönade långfilmen ”Simon och ekarna” och Henrik Jansson-Schweizers dokumentär ”Superswede”.

”Det är med stor lust och förväntan jag åtar mig uppdraget som långfilmskonsulent”, säger han i ett pressmeddelande.

Läs mer om Svenska Filminstitutet>> http://www.filminstitutet.se/

Alice spanar – social credits, AI som jobbskapare, IKEA och självkörande bilar

Publicerat 2018, 24 september av Rebecka Billström

Alice Jurell är researcher på Novare Propell. Varje vecka delar hon med sig av sina spaningar inom tech och innovation till alla inom Novare. Nu kommer dessa uppskattade spaningar att få en större spridning i Novares stora nätverk.

Den här veckans spaningar handlar om Kina som testar ”social credit system”, IKEA som laborerar med hur självkörande bilar kan inredas, World Economic Forum som släppt en ny rapport om framtidens arbetsmarknad och IVA-podden som träffar AI forskaren Stefan Truvé.

***

Netflixserien Black Mirror är en sci-fi serie som utforskar en skruvad, högteknologisk framtid där mänsklighetens största innovationer och mörkaste instinkter kolliderar. I Kina ser ett av Netflixseriens populäraste avsnitt (Nosedive) ut att bli verklighet. Det kommunistiska partiets plan för deras 1,4 miljarder invånare är ett ”social credit system” som de tror kommer vara fullt fungerande 2020. Invånarna kommer att bli bedömda efter hur de uppför sig i samhället och på internet. De som har “top citizien score” kommer få tillgång till VIP-behandling på hotell, flygplatser, billigare lån och en enkel väg till de bästa universiteten medan de som är i botten på systemet kommer bli utelåsta från samhället och förbjudna att resa, få kredit och statliga jobb. Är det här det största sociala experiment någonsin?

China social credit – a model citizen in a digital dictatorship >>

***

Space10, IKEAs innovations-labb, håller just nu på att laborera med hur de kan inreda självkörande bilar. I samarbete med designstudion Foam har Space10 testat hur självkörande bilar kan stödja oss i de aktiviteter som vi spenderar majoriteten av vår tid på – samtidigt som vi transporterar oss.

Ikea is now interested in self-driving cars >>

***

Enligt World Economic Forums rapport, som släpptes i veckan om framtidens arbetsmarknad, förväntas 133 miljoner jobb att skapas när företag behöver utveckla tjänster som automatiserad mjukvara, artificiell intelligens och robotisering – och det här redan fram till 2022. I samma rapport så skriver de att 75 miljoner jobb kommer att försvinna i och med automatiseringen.

AI robotar skapar jobb >>

Hela rapporten finns att ladda ner här (PDF)>>

***

IVA-podden träffar AI-forskaren Staffan Truvé som bland annat berättar om hur maskininlärning fungerar, hur man tränar bilar att bli smarta och hur AI används i våra vardagsliv.

AI-experten: “Skyll inte på algoritmen” >>

 

 

Tobias Wåhlén ny COO på DLA Piper

Publicerat 2018, 9 maj av Rebecka Billström

Novare Propell har varit med och rekryterat Tobias Wåhlén som ny COO, operativ chef, till advokatbyrån DLA Piper.

Tobias Wåhlén kommer senast från advokatfirman Lindahl där han har haft en liknande roll.

– Jag har betraktat DLA Pipers snabba utveckling utifrån och känner nu stor entusiasm för att bli del av teamet. Det skall bli mycket spännande att få ta del av, och bidra till, den utvecklingsresa nu har satts igång, säger Tobias Wåhlén.

-I och med att Tobias nu kommer in som COO kan vi ändra vår arbetsmodell och utnyttja och utveckla kompetensen inom organisationen på ett effektivare sätt, säger Peter Näslund, vd för DLA Piper. Jag är mycket glad att välkomna hans stora erfarenhet och kapacitet.

DLA Piper är en global advokatbyrå med verksamhet i över 40 länder över hela världen.

Novare Spanar – #truStockholm

Publicerat 2018, 17 april av Rebecka Billström

För sjunde året i rad gick #truStockholm av stapeln och Novare var med på plats. #truStockholm är ett rekryteringsevent om det senaste inom rekrytering, employer branding och HR. Konferensen var en så kallad ”Unconference”, vilket innebar att deltagarna var de som skapade innehållet genom att dela erfarenheter med varandra under ledning av en initierad moderator.

Under dagen kunde man som deltagare välja mellan flera block, så kallade tracks:

Johnny Campbell, medgrundare och vd för SocialTalent, en plattform som mäter ett företags utvecklingsframgång, hade ett av de tre första blocken. Temat var The war for talent is dead, welcome to the war for skills. Johnny menade att istället för att leta efter olika kunskaper så kan man skapa dem. Han tog som exempel it-företaget Accenture som inte längre anställer människor med bäst EQ utan de som har bäst LQ – Learnability Quotient. De anställer folk efter viljan och förmågan att kontinuerligt utvecklas. Andra exempel som kom upp var hur Electrolux använder sig av ett rotationsprogram där man får testa en ny position i sex månader. Johnnys andra block handlade om framtidens rekrytering och vad i framtidens rekrytering som kommer att automatiseras. Han menade att en stor del av det jobbet rekryterare gör idag kommer att automatiseras och vad som kommer blir viktigt då är att ha en god relation med kunder och kandidater – den säljande och rådgivande rollen blir svårare att automatisera.

Parham Shafti driver bolaget Prepublica, ett bolag som hjälper företag hitta deras syfte. Under hans block pratade han om att det blir mer och mer viktigt för företag att ha ett syfte. Utan ett syfte är det svårt att locka till sig talanger och investerare. Han tog även upp vikten av ”identity development”, vilket innebär att vi måste sluta göra saker för oss själva och börja göra saker för andra.

Tommie Cau, som skrivit boken State of Mind at Work, ledde blocket om framtidens arbetsplats. Ämnen som togs upp var AI, blockchain och gigekonomin. Hur kommer framtidens arbetsplats se ut? Diskussionen kretsade mycket kring generationerna Millenials, Gen Z och Alfa och vad som är viktigt för dem på arbetsplatsen – flexibilitet.

#truStockholm var arrangerat av Monster som är ledande aktörer inom nätrekrytering i världen.

The Lobby

The Lobby – Framtidens handelsplats

Publicerat 2018, 20 mars av Rebecka Billström

Novare anordnade i veckan ett fullsatt frukostseminarium på temat ”Framtidens handelsplats”. Länge utgjordes navet i handeln av välkända kedjor samlade i köpcentrum. Idag har konsumenterna helt andra förväntningar och nya snabbfotade aktörer utgör en allvarlig konkurrens till etablerade bolag. Novare samlade därför en namnkunnig panel som från fyra olika perspektiv svarade på en gemensam fråga: hur möter vi framtidens konsument redan idag?

Magdalena Ihre, vd på Novare Propell, var moderator och inledde med att presentera panelen:

Annelie Gullström, affärsutvecklingschef AMF Fastigheter med en bred erfarenhet av digitala strategier från både Vattenfall och SEB.

Therese Maurin, marknadschef på Marimekko och tidigare på Groupon.

Patrik Hedelin, partner på eEquity och tidig investerare i både Boo.com och Bokus.

Bengt Eliasson, retailansvarig på IBM och med erfarenhet från Unilever. Bengt beskriver sig som en detaljhandelsperson på besök i teknikvärlden.

Magdalenas första fråga går till Annelie: Är The Lobby ett spännande experiment för att ni vill testa något nytt eller ett nödvändigt ont?

Annelie/AMF: Det är inte ett nödvändigt ont, men det är nödvändigt. Vi ser hur handelsplatserna förändras och vi vet att den fysiska butiken bara kan konkurrera genom upplevelser. The Lobby är vårt sätt att skapa en testplattform för framtidens handel. Här kan vi testa nya tekniker, nya marknadskanaler men också nya sätt att arbeta internt. Vi får många frågor från våra kunder som vill bli mer digitala och där vill vi hjälpa till.

Therese/Marimekko: Vi är inte längst fram och det kanske vi inte ska vara heller. Vi har funnits sedan 1951 och vi vet att vi måste förändras för att hänga med och vara relevanta. Det har vi gjort många gånger tidigare och det kommer vi göra nu också. Vår kund har förändrat både sitt sätt att konsumera och hur man ser på varumärken. Vi har tidigare haft butiken som vår stora säljkanal och online lite vid sidan om.  Det förändras nu – kunden ser ett Marimekko och det spelar ingen roll var försäljningen sker. Butiken blir mer av en upplevelse som säljer varumärket och inte primärt en försäljningskanal. Vi har nyligen byggt om vår flaggsskeppsbutik i Stockholm. Där har vi arbetat med att skapa en flexibel arena med en stor loungedel och vi har halverat antalet produkter i butiken. Detta hoppas vi som ska skapa en känsla för vilket slags varumärke vi är.

Våra kunder vill ha högre kvalité, snabbare leveranser, bättre service och dessutom hållbart. Det gör att vi behöver tänka om vårt koncept hela tiden. Men det är viktigt att komma ihåg att det är konsumenterna som driver detta, det är inte vi som tvingar kunden framför oss.

Bengt/IBM: Precis, det som är så speciellt nu är att det är både konsumenterna och tekniken som driver på den här förändringen. Det går bra för Sverige med en långvarig högkonjunktur – hade vi inte haft en god konjunktur hade läget sett dramatiskt annorlunda ut för många handlare. Nu har vi haft ett stadie av digital förnekelse och trätt in i digital förvirring – nästa steg kan bli digital panik.

Det vi måste göra är att hålla två fokus samtidigt – lastbilarna måste fortsätta leverera varor i rätt tid till rätt butik och butikerna måste fortsätta vara attraktiva för kunderna – samtidigt som vi utvecklar nya leveranssätt och utvecklar e-handeln. Vi måste hitta talangerna som kan hålla dessa två världar i huvudet samtidigt. Det är därför jag tycker The Lobby är så spännande, det är ett initiativ som är jätteviktigt men vi måste ha fler sådana här initiativ. Jag vill se ett nytt The Lobby i veckan!

Patrik/eEquity: Jag håller helt med. I våra bolag arbetar vi hela tiden framåt. Man behöver vara snabb på bollen och göra förändringar löpande. Nu kör vi influencers och Instagram, imorgon är det Wechat och Snapchat som drivet försäljningen. Tåget rullar på och om du tar till dig det nya försent så får du lönsamhetsproblem.

Therese: Det kommer bli dyrt att vara sist. Den som är snabb får mycket mer utväxling för sina investeringar än den som är sist ut – då får man betala mer för mindre.

Patrik: Ta Na-Kd som exempel, vi säljer i 200 länder idag med ett lager i Amsterdam och två kontor i Stockholm och Göteborg. All marknadsföring i alla länder är AI-baserad och systemet flyttar själv pengar mellan olika kanaler. Vi vill hitta bäst kund till lägst pris och där får vi hjälp av AI. Snart är vi fler personer i styrelsen än vad som är anställda i bolaget!

Therese: Och ingen vet ju vad det nya är – då hade vi gjort det. Och det är det som är så spännande just nu, det är en lärorik tid för oss alla.

Annelie: Och man måste ha med sig ledningens välsignelse för att arbeta testbaserat! På The Lobby arbetar vi med att bygga upp ett ekosystem av leverantörer som vi tillsammans kan möta våra kunder med. Vi får så många frågor från våra kunder. Hur ska vi digitalisera butiken – smarta galgar eller smarta provrum? Och ska vi fokusera på snabbare leveranser eller designsamarbeten med influencers? Där vill vi vara ett bollplank på ett annat sätt än tidigare.

Patrik: Det är så viktigt att bara testa testa testa. Men undvik för allt i världen komplexitet! Det ska vara enkla lösningar. Vi har ett skoföretag, Footway.se, där vi ser vilken potential det skulle vara att sälja skotillbehör.  Men det blir för komplext och tar fokus från vår huvudaffär.

Bengt: Jag märker hur viktigt det är att ha med finans och HR på resan framåt. De spelar en otroligt viktigt roll idag. Där håller vi i Sverige på att få ihop vårt spelsystem och jag märker att allt fler företag har fått upp en helt annan hastighet än bara för ett halvår sedan.

Patrik: Håller helt med om att HR är viktigt. Vad är rätt kompetens idag? Vi ägnar mycket tid åt att hitta rätt person. Om vi tar vårt skoföretag igen, vi har inte behov av personer med erfarenhet från skobranschen utan vi tittar på andra sidor som personen har som gör att vi kan utmana vår bransch snabbare och med ett utifrån-perspektiv.

Besök The Lobby >>

Louisa Blomstrand, marknad- och e-handelschef på Interflora

Ny marknads- och e-handelschef på Interflora

Publicerat 2018, 12 mars av Rebecka Billström

Novare har varit med och rekryterat Interfloras nya marknads- och e-handelschef, Louisa Blomstrand. Hon kommer närmast från GANT där hon senast var marknads- och kommunikationschef på den svenska marknaden och e-handelschef för Norden. Innan dess var hon global PR- och kommunikationschef på samma företag. Hon har även jobbat som PR- och kommunikationskonsult för många olika livsstilsvarumärken, både nationellt och globalt.

Nina indvall, vd för Interflora säger:

”Vi är så stolta att kunna rekrytera Louisa. Hon har precis den kompetens vi har letat efter med sin breda erfarenhet inom marknad, varumärkesarbete och att driva e-handel. Hon har också en fantastisk känsla för att just revitalisera och transformera traditionella varumärken och skapa ett nytt DNA utan att tappa historien och trovärdigheten på den digitala arenan, vilket är just vad Interflora behöver.”

Louisa kommer att ta plats i ledningsgruppen och ansvara för den viktiga onlineförsäljningen samt att utveckla och driva varumärket.

Läs mer om Interflora>> https://www.interflora.se/

Petra Lindskog ny generalsekreterare för Scouterna

Publicerat 2018, 6 mars av Rebecka Billström

Novare Propell har varit med och rekryterat Scouternas nya generalsekreterare Petra Lindskog. I april tillträder Petra Lindskog som ny generalsekreterare för Scouterna, en av Sveriges största barn- och ungdomsorganisationer med närmare 70 000 medlemmar.

Petra Lindskog säger själv:

– Vad som känns särskilt spännande med uppdraget som generalsekreterare för Scouterna är att kunna öppna upp för fler samarbeten och få flera att vara med i en organisation som finns i hela Sverige. Scouterna gör skillnad genom att fler barn och unga från tidig ålder lär sig känna tillit både till sig själva och sina medmänniskor. Det skapar ett öppnare och vänligare samhälle.

Petra Lindskog kommer senast från rollen som kommunikationschef på Korpen och tillträder sin nya tjänst den 16 april.

Läs mer om Scouterna >> http://www.scouterna.se/