Telefon: +46 8 463 23 00

Våra nyheter

Cecilia Wilander till Novare Propell

Publicerat 2019, 14 februari av Rebecka Billström

Cecilia Wilander börjar på Novare Propell som researcher med fokus på finans.

Hej Cecilia och välkommen till Novare! Vad är dina intryck den första veckan?
Stort tack! Jag har fått ett väldigt varmt välkomnande och en ordentlig introduktion. Det känns jättekul att vara igång och jag ser verkligen fram emot att börja jobba med nya uppdrag.

Vad lockade dig till Novare?
Det var två saker som stack ut och lockade mig extra mycket till Novare. Det första var rollen, att få jobba både kandidat- och kundnära och i team. Det andra jag lockades av var Novare som en arbetsplats där höga ambitioner, glädje på jobbet och professionalitet är lika viktiga områden.

Vad har du gjort innan?
Jag har tidigare jobbat med rekrytering inom olika branscher och senast som rekryteringsprocessspecialist på en organisation som tillhandahåller ledarskapsprogram. Rollen innebar en kombination av strategiskt och operativt arbete som jag tror kommer bli användbart i min nya roll här. Innan det har jag bland annat varit skidlärare och skidskolechef i Åre. Därifrån tar jag framförallt med mig lärdomar inom ledarskap, kommunikation och att jobba affärsnära.

Alice spanar – Digital 2019, självkörande bilar på svenska vägar och kompetensrevolution

Publicerat 2019, 4 februari av Rebecka Billström

Alice Jurell är resarcher på Novare Propell och ansvarar för Novares techspaningar. Den här veckans spaning handlar om:

  • Senaste upplagan av Digital 2019
  • Zenuity får ok att testa självkörande bilar på svenska vägar
  • Förbereder universitetsutbildning människor för jobb?

****
Senaste upplagan av We are social och Hootsuite är ute. Den beskriver hur människor runt om i världen använder internet, mobiler, sociala medier och e-handel.

Sammanfattningsvis:

  • Idag är det totala numret av aktiva internet användare drygt 4,4 miljarder användare och den siffran har ökat med en miljon(!) per dag det senaste året
  • Indiens internetanvändande har ökat mest med 100 miljoner nya användare på 12 månader, det innebär en ökning med 20 %.
  • Världens internetanvändare spenderade i genomsnitt 6 timmar och 42 minuter online varje dag, i Sverige 5 timmar och 56 minuter
  • Google, Youtube och Facebook ligger högst upp på listan över världens mest besökta hemsidor
  • Sättet vi söker på internet ändras, 4 av 10 internetanvändare använder sig av röstsök varje månad. I Kina och Indien använder hälften av alla internetanvändare sig av röstsök.
  • Sedan 2014 har användandarna av sociala medier nästan dubblerats från ca 1,9 miljarder (2014) till drygt 3,5 miljarder (2019) – dvs ca 45 % av världens befolkning
  • I Sverige lägger vi i genomsnitt 1 timme och 49 minuter på sociala medier.

DIGITAL 2019: GLOBAL DIGITAL OVERVIEW>>

****

I förra veckan fick Volvo Cars och Veoneers gemensamma bolag Zenuity tillstånd att testa självkörande bilar mellan Stockholm, Malmö och Göteborg. De har tidigare blivit godkända att testa självkörande bilar men då med att föraren måste ha ena handen på ratten. Transportstyrelsen beviljade nu att föraren inte behöver ha en hand på ratten.

Zenuity får nu testa självkörande bilar på E4 och E6 >>

****

Vi är mitt inne i ett kompetensskifte. Teknologin transformerar organisationer snabbt och idag är det svårt för organisationer att hitta personer med rätt kompetens. Idag ligger stort fokus på att personer som anställs ska ha en högre utbildning när forskningen visar på att intelligenstest är en mycket starkare indikator för en persons arbetspotential.

Does Higher Education Still Prepare People for Jobs? >>

Om man är fortsatt intresserad av att läsa om kompetensrevolutionen är Manpowers undersökning väldigt intressant. Ladda ner rapporten (PDF) >>

Nya delägare på Novare Propell

Publicerat 2018, 14 december av Rebecka Billström

Novare erbjuder spetskompetenser inom området Human Capital och består av ett flertal bolag och intressebolag, där varje enskilt bolag är specialister inom sitt område. Novare Propell grundades 2004 och erbjuder rekrytering av mellanchefer och specialister inom alla branscher.

Nu utökas delägarkretsen med två anställda i bolaget, Helene Sköld och Maria Becker.

– Jag är väldigt glad att vi fortsätter ta in delägare och det är en stor styrka att vi har medarbetare som vill investera inte bara sin tid i Novare Propell utan även kapital till vår fortsatta tillväxtresa. Novare Propell har sedan starten attraherat varma, kompetenta och oerhört professionella medarbetare och jag är stolt över att flera av dem har valt att bli delägare i bolaget säger Magdalena Ihre, vd Novare Propell.

Läs mer om Novare Propell >>

Alice spanar – 5G igång i Sverige, robottaxi och IKEA på Manhattan

Publicerat 2018, 10 december av Rebecka Billström

Den här veckans spaning handlar om:

  • Vad konsument-varumärken kan göra för att tävla i den digitala ekonomin
  • IKEA öppnar 30 butiker i storstäder
  • Invigningen av Sveriges första 5G nät
  • Waymo One lanseras

I ingen annan industri duggar konkurserna lika tätt som i detaljhandeln. Några av Amerikas största kedjor har gått i konkurs, som Sears och  Toys´R´us senaste veckorna. Priskonkurrensen är tuff och det är någonting som stora varumärkena känner av då försäljningen av deras produkter i butik har stannat av. Konsumenter är idag mer villiga att köpa produkter online än i butik. För att stora varumärken ska lyckas behöver de investera i sina R&D avdelningar och i nya mindre bolag som är mer innovativa. Några som har lyckats med detta är kinesiska smartphone-tillverkaren Xiaomi.

What Big Consumer Brands Can Do to Compete in a Digital Economy

****

IKEA är kända för att ha sina butiker ute i förorterna – gjorda för att konsumenterna ska komma till dem. I och med att kartan ritas om i hur vi konsumerar är IKEAs modell på väg att försvinna bort. IKEA har tidigare i år öppnat en butik mitt i centrala Stockholm för att komma närmare konsumenterna – nu planerar IKEA att öppna 30 liknande butiker i storstäder. Den första öppnar 2019 mitt på Manhattan.

Ikea is opening its first store in Manhattan

****

Sveriges första 5G nät invigdes förra veckan på KTH:s campus. Enligt Ericssons VD Börje Ekholm är 5G tekniken otroligt viktig för Sveriges fortsatta digitala utveckling i samhället.

Sveriges första 5g-nät invigt: ”det här är nationell kritisk infrastruktur”

****

Waymo, Googles självkörandebilprojekt, lanserar en kommersiell robotaxitjänst i Phoenix, USA.

Waymo launches self-driving car service Waymo One

Alice spanar – Amazon skrotar AI, Klarnas samarbete med H&M och Google Home

Publicerat 2018, 2 november av Rebecka Billström

Den här veckans spaning handlar om:

  • Amazon som skrotar sitt AI verktyg för rekrytering
  • Linkedin bygger om sin Recruiter plattform
  • Klarna och H&M går in i ett starkt samarbete
  • Google Home kommer till Sverige.

Idag ser vi en snabb utveckling av AI i rekryteringssammanhang. AI i rekrytering kan underlätta på flera sätt, speciellt genom att processerna kan bli mer effektiva när en AI kan screena igenom hundratals cvn för att hitta toppkandidater till en position. Det finns dock fortfarande problem med att använda sig av AI i rekrytering – i veckan släpptes nyheten om att Amazon haft ett hemligt AI verktyg för rekrytering som föredrog män framför kvinnor. Amazon exemplet visar på att det fortfarande finns mycket att jobba på när det kommer till användning av AI i rekrytering.

Amazon har under några år byggt ett rekryteringsverktyg för att recensera CVn, med verktyget ville de automatisera sökandet efter topptalanger. Under 2015 märkte utvecklarna att systemet inte rankade CV:n efter vilka som var bäst anpassade för jobbet utan efter vilket kön personen i fråga hade. Varför gjorde systemet det? Jo, Amazons system hade blivit matat och tränat med CVn som kommit in till Amazon under en 10 års period, en period då techbranschen dominerats av män. I och med detta lärde sig systemet att män var att föredra framför kvinnor. Dock finns det källor som säger att Amazons användning av AI i rekrytering inte skrotas helt utan att de håller på att utveckla ett nytt verktyg som ska fokusera mer på diversifiering.

Amazon scraps secret AI recruiting tool that showed bias against women

****

LinkedIn bygger om sin Recruiterplattform och ska nu hjälpa företag rekrytera mer diversifierat. De kommande månaderna kommer Recruiter hjälpa företag analysera svarsfrekvensen från jobbansökningar och meddelanden baserat på kön. Där det finns en obalans kommer systemet hjälpa rekryterare ändra sitt språk och göra språket mer inkluderande.

LinkedIn wants to help recruiters do a better job with gender diversity

****

H&M köper aktier för ett värde av 185 miljoner kr för lite mindre än 1 % i Klarna. Klarna grundaren säger att de vill göra H&M mer personligt genom att underlätta leveranser, vänta med betalning tills efter kunden provat plaggen och bygga lojalitet genom H&Ms kundklubb. Kunder kommer även kunna betala med H&Ms app både i online- och offlinebutiker.

H&M buys $20 million stake in Swedish fintech firm Klarna

****

Google Home lanseras i Sverige den 24 oktober. Röststyrning kommer enligt data från Comscore styra hälften av allt sök 2020. Idag har var sjätte amerikan en Google Home, Alexa eller Echo i sitt hem. Röststyrning handlar om att förenkla upplevelsen för konsumenten, vilket tex kan vara att beställa en vara eller sätta på ugnen genom sin röstyrningsapparat. I Dagens Media och Breakit skriver de om vad röststyrning kommer innebära för marknadsföring och svenskars konsumerande.

Google Home lanseras i Sverige

Är Google Home framtiden?

Ami Ekström ny kortfilmskonsulent på Filminstitutet

Publicerat 2018, 16 oktober av Rebecka Billström

Novare Propell har varit med och rekryterat Ami Ekström ny kortfilmskonsulent till Svenska Filminstitutet. Hon är idag senior executive co-productions, där hon ansvarar för kort- och dokumentärfilm och ingår i produktionsgruppen för Film i Väst.

– Det ska bli väldigt roligt att börja som filmkonsulent på Filminstitutet. Jag har alltid älskat kortfilm för att den tillåter kreatörer att ta ut svängarna och hitta annorlunda uttryck. Att jobba med kortfilm och dess utveckling med nya plattformar, format och röster är lika delar spännande och utmanande, säger Ami Ekström.

– Jag är glad över att från Filminstitutets håll få ta del av Amis engagemang för det korta formatet, för nya röster och nya berättelser. Jag är också övertygad om att Ami kommer bidra till att utveckla svensk kortfilm och nya format, säger Kristina Colliander, chef för Filminstitutets produktionsstödsenhet.

Ami Ekström tillträder sin nya tjänst den 7 januari 2019.

Alice spanar – Svenskarna och internet, styrelserekrytering och automatiserat jordbruk

Publicerat 2018, 8 oktober av Rebecka Billström

Nu är superrapporten Svenskarna och internet äntligen släppt så det blir extra fokus på den. Utöver det så har Kaliforniens guvernör skrivit under USAs första lagförslag som ämnar att öka kvinnlig representation i styrelser och i Silicon Valley testar startups helautomatiserat jordbruk.

***

World Internet Project är ett internationellt forskningsprojekt som följer internets spridning och användning runt om i världen. Den svenska delen i rapporten heter Svenskarna och internet. Idag finns det i Sverige 1,1 miljon människor som aldrig eller mindre sällan använder sig av internet. Ålder är idag tydligaste sambandet till varför man inte använder internet. Dock finns det fler gemensamma faktorer än ålder på de 1,1 miljoner personer som inte använder sig av internet eller använder det mer sällan. De bor oftare på landsbygden, har lägre hushållsinkomst och är i högre grad kvinnor. Rapporten tar upp att det därför är viktigt för de personer som planerar morgondagens samhälle att ta hänsyn till flera målgrupper och inte bara målgruppen som är största användaren av internet.

Lite andra siffror från Svenskar och internet rapporten:

  • 1,5 miljoner människor i Sverige använder inte sig av mobilt bankid – varav en stor majoritet är äldre. Många tjänster ignorerar detta helt och tvingar användare att logga in med bank-id.
  • Internetanvändandet kryper lägre ner i åldrarna, idag använder 2-åringarna lika mycket internet som 4-åringarna gjorde för fyra år sedan.
  • Rapporten visar att flera män än kvinnor använder sig av Linkedin i alla åldersgrupper, förutom i åldersgruppen 26-35, där kvinnor är majoritet. I och med att fler företag förlitar sig på LinkedIn när de ska rekrytera, vad innebär det att det finns en överrepresentation av män på Linkedin för dagens och framtidens arbetsmarknad?

Läs hela rapporten här >>

****

Kaliforniens guvernör Jerry Brown skrev i veckan under ett lagförslag som kräver att stora företag, med huvudkontor i Kalifornien, måste ha minst en kvinna i sina styrelser senast nästa år, och upp till tre kvinnor 2021. Lagen är en av de första i sitt slag i USA som förespråkar utjämning av kvinnors representation i styrelser.

California is officially the first state that will try to require companies like Apple, Facebook and Alphabet to add more women to their boards >>

****

I onsdags öppnade Iron Ox, USA, sin första produktionsanläggning med vision om att helt automatisera jordbruket av sallad, från plantering till skörd. Idag finns det inte tillräckligt med arbetskraft som arbetar med jordbruk i USA. Iron Ox vill därför gå in och stötta upp med hjälp av maskiner och automatisering.

Inside Silicon Valley’s newest, most autonomous farm yet >>

Alice spanar – Talent Insight, Walmart och 4-stjärnig shopping

Publicerat 2018, 2 oktober av Rebecka Billström

Den här veckans spaningar handlar om Linkedin som lanserar Talent Insight, språkigenkänning som framtiden inom sök och information, Walmart satsar på blockchain och Amazon öppnar butik i NY som bara säljer produkter med 4-stjärnor.

****

För ett år sedan berättade Linkedin att de under 2018 skulle rulla ut sitt nya verktyg Talent Insight och i onsdags lanserades det. Uppdateringen är ett verktyg för företag att kunna ta mer affärsdrivna beslut grundat på data. Det finns två delar, en som fokuserar på personer i ett företag ”Talent Pool”,  och den andra som är fokuserar på data om ett företag, ”Company Report.”. Kortfattat kan man säga att data kan styra hela ens rekryteringsstrategi, tex var företag ska öppna kontor, vilka kompetenser som är mest attraktiva i olika branscher, trender etc. Vad kommer detta innebära för framtida rekryteringar och rekryteringsbranschen?

LinkedIn steps into business intelligence with the launch of Talent Insights >> 

****

Språkigenkänning är nästa stora steg inom tech, enligt Google. De menar i en artikel i the Guardian att det ”talande ordet” redan nu är en väldigt viktig del i länder med låg läskunnighet.

Speech recognition is tech’s next giant leap, says Google >> 

****

Walmart har bestämt sig, efter att ha haft stora problem med e-coliutbrott, att från och med september 2019 börja använda sig av blockchain i sin livsmedelkedja. De vill med hjälp av tekniken, utvecklad av IBM, kunna se var i kedjan en vara (t ex spenat) blivit smittad. Vid varje stopp på vägen kommer personer som hanterar varorna att göra en notis på blockkedjan, underleverantörerna kommer att signera när de får varan och när de flyttar varan vidare till nästa person i kedjan.

From Farm to Blockchain: Walmart Tracks Its Lettuce >>

****

Amazon har nyligen öppnat en butik i New York som enbart ska sälja varor som har fått 4-stjärnor på deras hemsida. De har även annonserat att de fram till 2021 ska öppna 3000 butiker utan kassor.

Amazon’s new retail store in NYC only sells items rated at least 4 stars on its website >> 

Anders Nylander. Pressbild. Foto: Chris Jonkers

Anders Nylander blir ny långfilmskonsulent på Svenska Filminstitutet

Publicerat 2018, 28 september av Rebecka Billström

Novare Propell har varit med och rekryterat Svenska Filminstitutet nya långfilmskonsulent Anders Nylander, som kommer att efterträda Calle Marthin den 1 december i år.

Nylander har arbetat som filmklippare i många år och har gjort över 50 filmer och tv-serier. Han har bland annat klippt den dubbelt Guldbaggebelönade långfilmen ”Simon och ekarna” och Henrik Jansson-Schweizers dokumentär ”Superswede”.

”Det är med stor lust och förväntan jag åtar mig uppdraget som långfilmskonsulent”, säger han i ett pressmeddelande.

Läs mer om Svenska Filminstitutet>> http://www.filminstitutet.se/

Alice spanar – social credits, AI som jobbskapare, IKEA och självkörande bilar

Publicerat 2018, 24 september av Rebecka Billström

Alice Jurell är researcher på Novare Propell. Varje vecka delar hon med sig av sina spaningar inom tech och innovation till alla inom Novare. Nu kommer dessa uppskattade spaningar att få en större spridning i Novares stora nätverk.

Den här veckans spaningar handlar om Kina som testar ”social credit system”, IKEA som laborerar med hur självkörande bilar kan inredas, World Economic Forum som släppt en ny rapport om framtidens arbetsmarknad och IVA-podden som träffar AI forskaren Stefan Truvé.

***

Netflixserien Black Mirror är en sci-fi serie som utforskar en skruvad, högteknologisk framtid där mänsklighetens största innovationer och mörkaste instinkter kolliderar. I Kina ser ett av Netflixseriens populäraste avsnitt (Nosedive) ut att bli verklighet. Det kommunistiska partiets plan för deras 1,4 miljarder invånare är ett ”social credit system” som de tror kommer vara fullt fungerande 2020. Invånarna kommer att bli bedömda efter hur de uppför sig i samhället och på internet. De som har “top citizien score” kommer få tillgång till VIP-behandling på hotell, flygplatser, billigare lån och en enkel väg till de bästa universiteten medan de som är i botten på systemet kommer bli utelåsta från samhället och förbjudna att resa, få kredit och statliga jobb. Är det här det största sociala experiment någonsin?

China social credit – a model citizen in a digital dictatorship >>

***

Space10, IKEAs innovations-labb, håller just nu på att laborera med hur de kan inreda självkörande bilar. I samarbete med designstudion Foam har Space10 testat hur självkörande bilar kan stödja oss i de aktiviteter som vi spenderar majoriteten av vår tid på – samtidigt som vi transporterar oss.

Ikea is now interested in self-driving cars >>

***

Enligt World Economic Forums rapport, som släpptes i veckan om framtidens arbetsmarknad, förväntas 133 miljoner jobb att skapas när företag behöver utveckla tjänster som automatiserad mjukvara, artificiell intelligens och robotisering – och det här redan fram till 2022. I samma rapport så skriver de att 75 miljoner jobb kommer att försvinna i och med automatiseringen.

AI robotar skapar jobb >>

Hela rapporten finns att ladda ner här (PDF)>>

***

IVA-podden träffar AI-forskaren Staffan Truvé som bland annat berättar om hur maskininlärning fungerar, hur man tränar bilar att bli smarta och hur AI används i våra vardagsliv.

AI-experten: “Skyll inte på algoritmen” >>

 

 

Tobias Wåhlén ny COO på DLA Piper

Publicerat 2018, 9 maj av Rebecka Billström

Novare Propell har varit med och rekryterat Tobias Wåhlén som ny COO, operativ chef, till advokatbyrån DLA Piper.

Tobias Wåhlén kommer senast från advokatfirman Lindahl där han har haft en liknande roll.

– Jag har betraktat DLA Pipers snabba utveckling utifrån och känner nu stor entusiasm för att bli del av teamet. Det skall bli mycket spännande att få ta del av, och bidra till, den utvecklingsresa nu har satts igång, säger Tobias Wåhlén.

-I och med att Tobias nu kommer in som COO kan vi ändra vår arbetsmodell och utnyttja och utveckla kompetensen inom organisationen på ett effektivare sätt, säger Peter Näslund, vd för DLA Piper. Jag är mycket glad att välkomna hans stora erfarenhet och kapacitet.

DLA Piper är en global advokatbyrå med verksamhet i över 40 länder över hela världen.

Novare Spanar – #truStockholm

Publicerat 2018, 17 april av Rebecka Billström

För sjunde året i rad gick #truStockholm av stapeln och Novare var med på plats. #truStockholm är ett rekryteringsevent om det senaste inom rekrytering, employer branding och HR. Konferensen var en så kallad ”Unconference”, vilket innebar att deltagarna var de som skapade innehållet genom att dela erfarenheter med varandra under ledning av en initierad moderator.

Under dagen kunde man som deltagare välja mellan flera block, så kallade tracks:

Johnny Campbell, medgrundare och vd för SocialTalent, en plattform som mäter ett företags utvecklingsframgång, hade ett av de tre första blocken. Temat var The war for talent is dead, welcome to the war for skills. Johnny menade att istället för att leta efter olika kunskaper så kan man skapa dem. Han tog som exempel it-företaget Accenture som inte längre anställer människor med bäst EQ utan de som har bäst LQ – Learnability Quotient. De anställer folk efter viljan och förmågan att kontinuerligt utvecklas. Andra exempel som kom upp var hur Electrolux använder sig av ett rotationsprogram där man får testa en ny position i sex månader. Johnnys andra block handlade om framtidens rekrytering och vad i framtidens rekrytering som kommer att automatiseras. Han menade att en stor del av det jobbet rekryterare gör idag kommer att automatiseras och vad som kommer blir viktigt då är att ha en god relation med kunder och kandidater – den säljande och rådgivande rollen blir svårare att automatisera.

Parham Shafti driver bolaget Prepublica, ett bolag som hjälper företag hitta deras syfte. Under hans block pratade han om att det blir mer och mer viktigt för företag att ha ett syfte. Utan ett syfte är det svårt att locka till sig talanger och investerare. Han tog även upp vikten av ”identity development”, vilket innebär att vi måste sluta göra saker för oss själva och börja göra saker för andra.

Tommie Cau, som skrivit boken State of Mind at Work, ledde blocket om framtidens arbetsplats. Ämnen som togs upp var AI, blockchain och gigekonomin. Hur kommer framtidens arbetsplats se ut? Diskussionen kretsade mycket kring generationerna Millenials, Gen Z och Alfa och vad som är viktigt för dem på arbetsplatsen – flexibilitet.

#truStockholm var arrangerat av Monster som är ledande aktörer inom nätrekrytering i världen.