Telefon: +46 8 463 23 00

Våra nyheter

Novare Spanar – #truStockholm

Publicerat 2018, 17 april av Rebecka Billström

För sjunde året i rad gick #truStockholm av stapeln och Novare var med på plats. #truStockholm är ett rekryteringsevent om det senaste inom rekrytering, employer branding och HR. Konferensen var en så kallad ”Unconference”, vilket innebar att deltagarna var de som skapade innehållet genom att dela erfarenheter med varandra under ledning av en initierad moderator.

Under dagen kunde man som deltagare välja mellan flera block, så kallade tracks:

Johnny Campbell, medgrundare och vd för SocialTalent, en plattform som mäter ett företags utvecklingsframgång, hade ett av de tre första blocken. Temat var The war for talent is dead, welcome to the war for skills. Johnny menade att istället för att leta efter olika kunskaper så kan man skapa dem. Han tog som exempel it-företaget Accenture som inte längre anställer människor med bäst EQ utan de som har bäst LQ – Learnability Quotient. De anställer folk efter viljan och förmågan att kontinuerligt utvecklas. Andra exempel som kom upp var hur Electrolux använder sig av ett rotationsprogram där man får testa en ny position i sex månader. Johnnys andra block handlade om framtidens rekrytering och vad i framtidens rekrytering som kommer att automatiseras. Han menade att en stor del av det jobbet rekryterare gör idag kommer att automatiseras och vad som kommer blir viktigt då är att ha en god relation med kunder och kandidater – den säljande och rådgivande rollen blir svårare att automatisera.

Parham Shafti driver bolaget Prepublica, ett bolag som hjälper företag hitta deras syfte. Under hans block pratade han om att det blir mer och mer viktigt för företag att ha ett syfte. Utan ett syfte är det svårt att locka till sig talanger och investerare. Han tog även upp vikten av ”identity development”, vilket innebär att vi måste sluta göra saker för oss själva och börja göra saker för andra.

Tommie Cau, som skrivit boken State of Mind at Work, ledde blocket om framtidens arbetsplats. Ämnen som togs upp var AI, blockchain och gigekonomin. Hur kommer framtidens arbetsplats se ut? Diskussionen kretsade mycket kring generationerna Millenials, Gen Z och Alfa och vad som är viktigt för dem på arbetsplatsen – flexibilitet.

#truStockholm var arrangerat av Monster som är ledande aktörer inom nätrekrytering i världen.

The Lobby

The Lobby – Framtidens handelsplats

Publicerat 2018, 20 mars av Rebecka Billström

Novare anordnade i veckan ett fullsatt frukostseminarium på temat ”Framtidens handelsplats”. Länge utgjordes navet i handeln av välkända kedjor samlade i köpcentrum. Idag har konsumenterna helt andra förväntningar och nya snabbfotade aktörer utgör en allvarlig konkurrens till etablerade bolag. Novare samlade därför en namnkunnig panel som från fyra olika perspektiv svarade på en gemensam fråga: hur möter vi framtidens konsument redan idag?

Magdalena Ihre, vd på Novare Propell, var moderator och inledde med att presentera panelen:

Annelie Gullström, affärsutvecklingschef AMF Fastigheter med en bred erfarenhet av digitala strategier från både Vattenfall och SEB.

Therese Maurin, marknadschef på Marimekko och tidigare på Groupon.

Patrik Hedelin, partner på eEquity och tidig investerare i både Boo.com och Bokus.

Bengt Eliasson, retailansvarig på IBM och med erfarenhet från Unilever. Bengt beskriver sig som en detaljhandelsperson på besök i teknikvärlden.

Magdalenas första fråga går till Annelie: Är The Lobby ett spännande experiment för att ni vill testa något nytt eller ett nödvändigt ont?

Annelie/AMF: Det är inte ett nödvändigt ont, men det är nödvändigt. Vi ser hur handelsplatserna förändras och vi vet att den fysiska butiken bara kan konkurrera genom upplevelser. The Lobby är vårt sätt att skapa en testplattform för framtidens handel. Här kan vi testa nya tekniker, nya marknadskanaler men också nya sätt att arbeta internt. Vi får många frågor från våra kunder som vill bli mer digitala och där vill vi hjälpa till.

Therese/Marimekko: Vi är inte längst fram och det kanske vi inte ska vara heller. Vi har funnits sedan 1951 och vi vet att vi måste förändras för att hänga med och vara relevanta. Det har vi gjort många gånger tidigare och det kommer vi göra nu också. Vår kund har förändrat både sitt sätt att konsumera och hur man ser på varumärken. Vi har tidigare haft butiken som vår stora säljkanal och online lite vid sidan om.  Det förändras nu – kunden ser ett Marimekko och det spelar ingen roll var försäljningen sker. Butiken blir mer av en upplevelse som säljer varumärket och inte primärt en försäljningskanal. Vi har nyligen byggt om vår flaggsskeppsbutik i Stockholm. Där har vi arbetat med att skapa en flexibel arena med en stor loungedel och vi har halverat antalet produkter i butiken. Detta hoppas vi som ska skapa en känsla för vilket slags varumärke vi är.

Våra kunder vill ha högre kvalité, snabbare leveranser, bättre service och dessutom hållbart. Det gör att vi behöver tänka om vårt koncept hela tiden. Men det är viktigt att komma ihåg att det är konsumenterna som driver detta, det är inte vi som tvingar kunden framför oss.

Bengt/IBM: Precis, det som är så speciellt nu är att det är både konsumenterna och tekniken som driver på den här förändringen. Det går bra för Sverige med en långvarig högkonjunktur – hade vi inte haft en god konjunktur hade läget sett dramatiskt annorlunda ut för många handlare. Nu har vi haft ett stadie av digital förnekelse och trätt in i digital förvirring – nästa steg kan bli digital panik.

Det vi måste göra är att hålla två fokus samtidigt – lastbilarna måste fortsätta leverera varor i rätt tid till rätt butik och butikerna måste fortsätta vara attraktiva för kunderna – samtidigt som vi utvecklar nya leveranssätt och utvecklar e-handeln. Vi måste hitta talangerna som kan hålla dessa två världar i huvudet samtidigt. Det är därför jag tycker The Lobby är så spännande, det är ett initiativ som är jätteviktigt men vi måste ha fler sådana här initiativ. Jag vill se ett nytt The Lobby i veckan!

Patrik/eEquity: Jag håller helt med. I våra bolag arbetar vi hela tiden framåt. Man behöver vara snabb på bollen och göra förändringar löpande. Nu kör vi influencers och Instagram, imorgon är det Wechat och Snapchat som drivet försäljningen. Tåget rullar på och om du tar till dig det nya försent så får du lönsamhetsproblem.

Therese: Det kommer bli dyrt att vara sist. Den som är snabb får mycket mer utväxling för sina investeringar än den som är sist ut – då får man betala mer för mindre.

Patrik: Ta Na-Kd som exempel, vi säljer i 200 länder idag med ett lager i Amsterdam och två kontor i Stockholm och Göteborg. All marknadsföring i alla länder är AI-baserad och systemet flyttar själv pengar mellan olika kanaler. Vi vill hitta bäst kund till lägst pris och där får vi hjälp av AI. Snart är vi fler personer i styrelsen än vad som är anställda i bolaget!

Therese: Och ingen vet ju vad det nya är – då hade vi gjort det. Och det är det som är så spännande just nu, det är en lärorik tid för oss alla.

Annelie: Och man måste ha med sig ledningens välsignelse för att arbeta testbaserat! På The Lobby arbetar vi med att bygga upp ett ekosystem av leverantörer som vi tillsammans kan möta våra kunder med. Vi får så många frågor från våra kunder. Hur ska vi digitalisera butiken – smarta galgar eller smarta provrum? Och ska vi fokusera på snabbare leveranser eller designsamarbeten med influencers? Där vill vi vara ett bollplank på ett annat sätt än tidigare.

Patrik: Det är så viktigt att bara testa testa testa. Men undvik för allt i världen komplexitet! Det ska vara enkla lösningar. Vi har ett skoföretag, Footway.se, där vi ser vilken potential det skulle vara att sälja skotillbehör.  Men det blir för komplext och tar fokus från vår huvudaffär.

Bengt: Jag märker hur viktigt det är att ha med finans och HR på resan framåt. De spelar en otroligt viktigt roll idag. Där håller vi i Sverige på att få ihop vårt spelsystem och jag märker att allt fler företag har fått upp en helt annan hastighet än bara för ett halvår sedan.

Patrik: Håller helt med om att HR är viktigt. Vad är rätt kompetens idag? Vi ägnar mycket tid åt att hitta rätt person. Om vi tar vårt skoföretag igen, vi har inte behov av personer med erfarenhet från skobranschen utan vi tittar på andra sidor som personen har som gör att vi kan utmana vår bransch snabbare och med ett utifrån-perspektiv.

Besök The Lobby >>

Louisa Blomstrand, marknad- och e-handelschef på Interflora

Ny marknads- och e-handelschef på Interflora

Publicerat 2018, 12 mars av Rebecka Billström

Novare har varit med och rekryterat Interfloras nya marknads- och e-handelschef, Louisa Blomstrand. Hon kommer närmast från GANT där hon senast var marknads- och kommunikationschef på den svenska marknaden och e-handelschef för Norden. Innan dess var hon global PR- och kommunikationschef på samma företag. Hon har även jobbat som PR- och kommunikationskonsult för många olika livsstilsvarumärken, både nationellt och globalt.

Nina indvall, vd för Interflora säger:

”Vi är så stolta att kunna rekrytera Louisa. Hon har precis den kompetens vi har letat efter med sin breda erfarenhet inom marknad, varumärkesarbete och att driva e-handel. Hon har också en fantastisk känsla för att just revitalisera och transformera traditionella varumärken och skapa ett nytt DNA utan att tappa historien och trovärdigheten på den digitala arenan, vilket är just vad Interflora behöver.”

Louisa kommer att ta plats i ledningsgruppen och ansvara för den viktiga onlineförsäljningen samt att utveckla och driva varumärket.

Läs mer om Interflora>> https://www.interflora.se/

Madeleine Ekman blir ny långfilmskonsulent på Svenska Filminstitutet

Publicerat 2018, 7 mars av Rebecka Billström

Novare Propell har varit med och rekryterat Svenska Filminstitutet nya långfilmskonsulent Madeleine Ekman. Ekman kommer till SFI från sin tjänst som vd för filmbolaget Zentropa Sweden. Hon efterträder nuvarande konsulenten Yaba Holst den 2 maj.

I ett pressmeddelande säger Kristina Colliander, chef för SFI:s produktionsstödsenhet:

”Att vara filmkonsulent är ett viktigt och svårt uppdrag som ställer höga krav på branscherfarenhet, strategiskt tänkande, professionalism och en vilja att ta ansvar. Med Madeleine får vi en konsulent som har allt av detta och som kommer kunna bidra med många perspektiv och stor kunskap från såväl svensk som internationell film”.

Läs mer om Svenska Filminstitutet>> http://www.filminstitutet.se/

Petra Lindskog ny generalsekreterare för Scouterna

Publicerat 2018, 6 mars av Rebecka Billström

Novare Propell har varit med och rekryterat Scouternas nya generalsekreterare Petra Lindskog. I april tillträder Petra Lindskog som ny generalsekreterare för Scouterna, en av Sveriges största barn- och ungdomsorganisationer med närmare 70 000 medlemmar.

Petra Lindskog säger själv:

– Vad som känns särskilt spännande med uppdraget som generalsekreterare för Scouterna är att kunna öppna upp för fler samarbeten och få flera att vara med i en organisation som finns i hela Sverige. Scouterna gör skillnad genom att fler barn och unga från tidig ålder lär sig känna tillit både till sig själva och sina medmänniskor. Det skapar ett öppnare och vänligare samhälle.

Petra Lindskog kommer senast från rollen som kommunikationschef på Korpen och tillträder sin nya tjänst den 16 april.

Läs mer om Scouterna >> http://www.scouterna.se/

Novare och Lynxeye bjöd på seminarium om disruption

Publicerat 2018, 25 januari av Rebecka Billström

Torsdagen den 25 januari bjöd Novare och Lynxeye in till frukostseminarium på temat Disruptions of  Tomorrow.

Christian Ihre från Lynxeye inledde med en tankeväckande uppgift: för 50 år sedan var medellivslängden för ett företag 35 år. Idag är medellivslängden för ett företag bara 14 år. Hur ska företag idag lyckas vara relevanta i en alltmer diversifierad omvärld?

Lynxeye har identifierat olika sätt att omdefiniera sitt bolag och bjöd under samtalet på några insikter:

Marknaden förändras – borta är tiden då man kunde bygga sitt bolag efter en specifik marknad. Idag är det svårare än någonsin att ringa in en tydlig marknad.

Konkurrensen förändras – de som tidigare var leverantörer kan idag bli konkurrenter och tidigare konkurrenter kan bli eventuella partners.

Teknologin förändras – teknikutveckling går så fort idag att dagens teknik bara blir ett andningshål i väntan på nästa tekniksprång. Detta gör det svårare att göra tunga och långsiktiga investeringar vilket kräver agila arbetsmetoder.

Tillgångarna förändras – den som har tillgångar i form av stora butiksnät eller liknande – är det en tillgång idag eller är det snarare en belastning? Idag är snarare kunddata och insikter i beteenden värda mer än fysiska tillgångar.

En annan insikt som Christian tog upp rör konsumenternas ändrade beteende:

The Creator Economy – där man tidigare skapade något som producent för någon annan att konsumera ser vi idag hur konsumenterna själva producerar tjänster och produkter. Hur bygger man en organisation som kan dra nytta av det?

Marknadsplatserna – där företag tidigare haft direktkontakt med sina kunder kommer nu istället andra plattformar in där kunden hittar hela utbudet samlat. Från att ha ägt sin kanal helt blir varumärket nu en cell bland andra. Hur bygger man sitt varumärke när man varken har kunddata eller kundkontakt?

Ett svar på ovanstående utmaningar är att fortsätta göra det man gör – men att göra det bättre, smartare och utgå från människors behov av förändring.

Ett sätt att arbeta med frågan är att utgå från människor frustrationer:

Vilka frustrationer kan vårt företag ta hand om?

I vilka frågor har vi trovärdighet och rätt förutsättningar för?

När man har svarat på ovanstående frågor tittar man över i vilket område man kan vara visionär inom och där man har ett mandat att lösa frustrationen.

Därefter tog Livia Holm från KRY vid. Livia är Country Manager för KRY, en app-baserad tjänst där man snabbt får hjälp av en läkare med sina vårdbehov. KRY är ett exempel på ett bolag som har arbetat med att lösa frustrationer och gör det på ett nytt sätt. Idag har de 250 000 kunder, 200 anställda läkare och tar hand om 1% av den svenska primärvårdens läkarbehov – och det från ett företag som startade 2015! Livia berättade hur de arbetade utifrån patienternas frustration över att bollas runt i vårdkedjan innan de får kontakt med en läkare – KRY vill istället möta patienter med snabb tillgång till kvalitativ vård på lika villkor. KRY erbjuder en ökad tillgänglighet, generösa öppettider och vård på patientens språk – idag erbjuder de över 20 språk. Ett nytt område de nu arbetar med är psykisk (o)hälsa där de erbjuder psykologhjälp via telefonen.

Livia avslutade med några trendspaningar framåt:

  • Vården kommer flytta närmare patienterna
  • Maskininlärning kommer avlasta vårdpersonal och ge patienterna bättre vård
  • Vården blir proaktiv och kommer handla mer om att förebygga skador än att ta hand om dem
  • Smart monitorering, självtester och mätning hemma gör att upp till 90% av dagens patienter kan få vård på distans.

Johan Stark ny generalsekreterare i Svenska Basketbollförbundet

Publicerat 2017, 28 november av Rebecka Billström

Novare Propell har varit med och rekryterat Johan Stark, idag klubbdirektör för SHL-klubben Brynäs IF, som ny generalsekreterare till Svenska Basketbollförbundet. Johan Stark har arbetat både inom närings- och idrottslivet och har själv en lång bakgrund inom basketen.

-Det känns lite som att komma hem igen. Basketen finns i mitt DNA. Det är en spännande och rolig utmaning att tillsammans med teamet på SBBF få möjligheten att hjälpa till med att utveckla Svensk Basket, säger Johan Stark som tillträder i februari 2018.

Svenska Basketbollförbundet, som bildades 1952, har i uppgift att leda utvecklingen av basket i Sverige. Vision är att bli den mest tillgängliga nationalsporten och det kortsiktiga målet är att år 2020 vara den lagbollsport som växt mest i Sverige. vision är att bli den mest tillgängliga nationalsporten och det kortsiktiga målet är att år 2020 vara den lagbollsport som växt mest i Sverige.

Läs mer om Svenska Basketbollförbundet >>

 

Novaregruppen välkomnar ett nytt bolag – Novare Public

Publicerat 2017, 10 november av Rebecka Billström

Michelle Borin, som VD och grundare av Novare Public – hur skulle du beskriva det nya bolaget?
Vi tror att bara de bästa ska leda, utveckla och förvalta vår offentliga sektor! Detta ser vi som en oerhört viktig samhällsfråga och har därför startat upp Novare Public som genom Novaregruppens samlade erfarenhet, kunskap och kontaktnät ska hjälpa offentlig sektor med toppkompetens. Novare förser idag näringslivet med kvalificerade chefer och specialister, erbjuder ledarskapsutveckling och olika kompetensförsörjningstjänster. På samma sätt kommer vi erbjuda dessa tjänster men skräddarsytt till den offentliga sektorn. Behovet av kompetensförsörjning är lika stort men förutsättningarna ser annorlunda ut.

Vilka utmaningar ser du inom offentlig sektor de kommande åren?
Det är olika beroende på om det är inom statlig myndighet, kommun, landsting eller offentligt bolag men vissa utmaningar som en åldrande befolkning och behovet av att integrera nyanlända berör alla. En annan viktig fråga som alla brottas med just nu är ledarskapsutveckling och chefsförsörjning då kravet att effektivisera och producera mer under ständig förändring ökar hela tiden.

Om du ser framåt tio år – var är Novare Public då?
Då är vi den offentliga sektorns viktigaste samarbetspartner för hela kompetensförsörjningskedjan. Novare Public ska vara den främsta leverantören av kvalificerade chefer och specialister och erbjuda alla former av chefsstöd och ledarskapsutbildningar. Vi ska också genom innovativa lösningar skapa förutsättningar för att fler personer ska få möjlighet att få rätt arbete.

Varför väljer du att komma till Novare?
Novare är ett framgångsrikt företag uppbyggt av entreprenörer med en genuin mix av affärsmässighet och medmänsklighet. Jag är imponerad av Novares strävan efter jämställdhet och de innovativa insatserna som görs för mångfald och integration. Det är ett företag som verkligen bidrar med stor samhällsnytta.

Berätta mer om din bakgrund, hur ser den ut?
Jag har arbetat inom konsultbranschen sedan 1999 och fått chansen att prova olika roller. Jag började som konsult och har därefter haft en rad olika roller som konsultchef, rekryteringskonsult, kontorschef och senast affärsområdeschef. Under dessa år har jag nästan uteslutande arbetat gentemot offentlig sektor. Nu ser jag fram emot att tillsammans med kollegorna på Novare bygga upp det nya konsult- och rekryteringsbolaget som offentlig sektor har saknat.

Läs mer på Novare.se/public >>

Per Boström ny IT- och Digitaliseringchef på Skanska

Publicerat 2017, 28 september av Rebecka Billström

Novare har varit med och rekryterat Skanskas nya IT- och Digitaliseringschef Per Boström som börjar sin nya tjänst den 1 oktober 2017.

Per blev intervjuad i IDG och svarar på frågan om vad som är roligast med det nya jobbet:  Att få komma in i den fas där Skanska är nu, i det kliv man är redo att ta, där it och digitalisering ska bli en mer aktiv del av verksamheten. Skanska känns också som ett positivt och framåt företag. Utifrån alla de möten jag haft hittills tycker jag att hela organisationen andas professionalism.

Läs hela intervjun med Per Boström på IDG >>

 

Novare spanar – Business Arena Stockholm 2017

Publicerat 2017, 26 september av Rebecka Billström

En av de största nordiska mötesplatserna för beslutsfattare inom fastighetsbranschen och samhällsbyggnadssektorn är den årligt återkommande mässan Business Arena Stockholm. I år gick den av stapeln på Stockholm Waterfront Congress med över 6000 besökare och 400 talare.

Daniele Terrizzi och Christian Agneskog arbetar med rekrytering på Novare och bevakade mässan för Novares räkning.

Hur skulle ni beskriva Business Arena för någon som inte varit där tidigare?
Det är en gigantisk träffpunkt för alla som är verksamma inom fastighets- och samhällsbyggnadssektorn. Det finns få mötesplatser som lyckas samla all den här kompetensen och spännande människorna så det kändes självklart att vara på plats.

Hur var årets Business Arena?
Bra, många spännande möten och intressanta föreläsningar. Innehållet var relevant och det var svårt att välja mellan alla programpunkter. Bland annat gick vi på ett seminarium som handlade om  vad som händer med fastighetsutvecklare när handeln förändras – närbutikerna gör comeback medan citynära lägen får allt tuffare konkurrens från köpcentrum. Hur arbetar fastighetsägarna med att anpassa sig till det? Vi var också på en diskussion om den tidigare bristen på konkurrens av byggbolag.  Hur resonerar kommunerna kring att allt fler nya men mindre byggbolag får stora markanvisningar och med det nya sätt att finansiera byggen?

Vilka trender ser ni?
Digitaliseringen är ständigt närvarande, det påverkar allt fler i fastighetsbranschen och inte bara för de som är i handelssektorn utan även för allt fler i byggbranschen. Där har vi bara sett början på en stor utveckling framåt.

Vad var den största snackisen?
Många av de vi träffade återkom till stora bostadsbyggandet som sker idag. Byggs det för mycket och framför allt – byggs det för rätt målgrupper? Marknaden är lite lugnare nu och det tar vissa som ett tecken på en normalisering och andra var lite mer frågande om utvecklingen framåt.

Läs mer om programmet i sin helhet >>

Kristin Andersson ny vd för Stockholms Byggmästareförening

Publicerat 2017, 25 september av Rebecka Billström

Novare har varit med och rekryterat Kristin Andersson som ny vd för Stockholms Byggmästareförening.

I en intervju med Byggindustrin.se berättar hon om förväntningar på sina nya tjänst om hon tillträder 1 oktober:
– Jag ser fram emot att jobba med de här frågorna i ett brett perspektiv. Byggbranschens stora utmaning är att möjliggöra fler bostäder. Det förutsätter säkra arbetsplatser, bra villkor och fungerande kompetensförsörjning. Det är frågor som jag ser fram emot att jobba med framöver. (…) Jag har en lång erfarenhet av att verkställa politiska beslut och vet hur de kommunala beslutsvägarna ser ut. Den vetskapen tror jag att jag kommer att ha stor nytta av i min nya roll.

Läs hela intervjun >>

Stockholms Byggmästareförening är den lokala branschorganisationerna för bygg- och anläggningsföretag i Stockholm. Byggmästareföreningen tar tillvara företagens intressen och för en konstruktiv dialog med kommuner, myndigheter och beställare om byggandets förutsättningar. En annan viktig fråga är att göra byggbranschen mer attraktiv för kunder, medarbetare och allmänheten. Byggmästareföreningens nätverk och service öppnar möjligheter för företag av alla storlekar – tre av fyra medlemsföretag har färre än 20 anställda. Branschfrågorna drivs gemensamt med Sveriges Byggindustrier som är den rikstäckande bransch- och arbetsgivarorganisationen.

 

Novare startar trainee-programmet Gravitons

Publicerat 2017, 21 augusti av Rebecka Billström

Novare Human Capital har sedan starten 2001 gått från det lilla entreprenörsdrivna bolaget ägda av Investor till att etablera sig som ett av Sveriges starkaste talanghus. Vi växer ständigt, tack vare ökat behov på marknaden och genom drivna medarbetare passionerade för frågor som leder till nya initiativ och bolag inom koncernen.

Som ett led i vår fortsatta tillväxtresa inleder vi idag ett trainee-program, Gravitons, för att bidra till våra bolag och dess utveckling.

Inom ramen för programmet kommer gravitonerna att rotera på koncernens olika bolag och arbeta nära respektive VD och Novares koncernchef Fredrik Hillelson. Gravitonerna kommer att befinna sig i epicentrum av Sveriges näringsliv. Genom sitt arbete kommer de att lära känna koncernens bolag och våra kunder som sträcker sig från några av Nordens största bolag till flera spännande start-ups. De kommer vara involverade i Novares utveckling och initiera och driva olika säljprojekt inom koncernen. Programmet löper ett år med start i augusti.

De första gravitonerna är Maria Träisk som kommer från Handelshögskolan i Stockholm och Isak van der Meiden som kommer från Uppsala Universitet.

Om Novare
Novare erbjuder specialistkompetens inom området humankapital och består av ett flertal bolag och intressebolag, där varje enskilt bolag är specialister inom sitt område. Tillsammans är vi experter på allt som har med medarbetare och kompetens att göra. Det kan handla om att hitta rätt person till rätt plats men också om att systematiskt analysera företags kompetensbehov och långsiktigt utveckla deras medarbetare.

Som bolag är Novare starkt samhällsorienterade – vi vill vara med och bidra till positiva samhällsförändringar. Vi är entreprenöriella, innovativa samt tar tillvara på våra medarbetares initiativ för Novaregruppens fortsatta utveckling och är inte rädda för att misslyckas.

Moderbolaget Novare Human Capital AB ägs sedan november 2014 av fem personer i bolagets ledning: Fredrik Hillelson, Per-Allan Karlsson, Anders Cedermark, Anna Schauman och Per Frisk.

www.novare.se