Telefon: +46 8 463 23 00

Novare Spanar – #truStockholm

Publicerat 2018, 17 april av Rebecka Billström

För sjunde året i rad gick #truStockholm av stapeln och Novare var med på plats. #truStockholm är ett rekryteringsevent om det senaste inom rekrytering, employer branding och HR. Konferensen var en så kallad ”Unconference”, vilket innebar att deltagarna var de som skapade innehållet genom att dela erfarenheter med varandra under ledning av en initierad moderator.

Under dagen kunde man som deltagare välja mellan flera block, så kallade tracks:

Johnny Campbell, medgrundare och vd för SocialTalent, en plattform som mäter ett företags utvecklingsframgång, hade ett av de tre första blocken. Temat var The war for talent is dead, welcome to the war for skills. Johnny menade att istället för att leta efter olika kunskaper så kan man skapa dem. Han tog som exempel it-företaget Accenture som inte längre anställer människor med bäst EQ utan de som har bäst LQ – Learnability Quotient. De anställer folk efter viljan och förmågan att kontinuerligt utvecklas. Andra exempel som kom upp var hur Electrolux använder sig av ett rotationsprogram där man får testa en ny position i sex månader. Johnnys andra block handlade om framtidens rekrytering och vad i framtidens rekrytering som kommer att automatiseras. Han menade att en stor del av det jobbet rekryterare gör idag kommer att automatiseras och vad som kommer blir viktigt då är att ha en god relation med kunder och kandidater – den säljande och rådgivande rollen blir svårare att automatisera.

Parham Shafti driver bolaget Prepublica, ett bolag som hjälper företag hitta deras syfte. Under hans block pratade han om att det blir mer och mer viktigt för företag att ha ett syfte. Utan ett syfte är det svårt att locka till sig talanger och investerare. Han tog även upp vikten av ”identity development”, vilket innebär att vi måste sluta göra saker för oss själva och börja göra saker för andra.

Tommie Cau, som skrivit boken State of Mind at Work, ledde blocket om framtidens arbetsplats. Ämnen som togs upp var AI, blockchain och gigekonomin. Hur kommer framtidens arbetsplats se ut? Diskussionen kretsade mycket kring generationerna Millenials, Gen Z och Alfa och vad som är viktigt för dem på arbetsplatsen – flexibilitet.

#truStockholm var arrangerat av Monster som är ledande aktörer inom nätrekrytering i världen.


« »