Telefon: +46 8 463 23 00
The Lobby

The Lobby – Framtidens handelsplats

Publicerat 2018, 20 mars av Rebecka Billström

Novare anordnade i veckan ett fullsatt frukostseminarium på temat ”Framtidens handelsplats”. Länge utgjordes navet i handeln av välkända kedjor samlade i köpcentrum. Idag har konsumenterna helt andra förväntningar och nya snabbfotade aktörer utgör en allvarlig konkurrens till etablerade bolag. Novare samlade därför en namnkunnig panel som från fyra olika perspektiv svarade på en gemensam fråga: hur möter vi framtidens konsument redan idag?

Magdalena Ihre, vd på Novare Propell, var moderator och inledde med att presentera panelen:

Annelie Gullström, affärsutvecklingschef AMF Fastigheter med en bred erfarenhet av digitala strategier från både Vattenfall och SEB.

Therese Maurin, marknadschef på Marimekko och tidigare på Groupon.

Patrik Hedelin, partner på eEquity och tidig investerare i både Boo.com och Bokus.

Bengt Eliasson, retailansvarig på IBM och med erfarenhet från Unilever. Bengt beskriver sig som en detaljhandelsperson på besök i teknikvärlden.

Magdalenas första fråga går till Annelie: Är The Lobby ett spännande experiment för att ni vill testa något nytt eller ett nödvändigt ont?

Annelie/AMF: Det är inte ett nödvändigt ont, men det är nödvändigt. Vi ser hur handelsplatserna förändras och vi vet att den fysiska butiken bara kan konkurrera genom upplevelser. The Lobby är vårt sätt att skapa en testplattform för framtidens handel. Här kan vi testa nya tekniker, nya marknadskanaler men också nya sätt att arbeta internt. Vi får många frågor från våra kunder som vill bli mer digitala och där vill vi hjälpa till.

Therese/Marimekko: Vi är inte längst fram och det kanske vi inte ska vara heller. Vi har funnits sedan 1951 och vi vet att vi måste förändras för att hänga med och vara relevanta. Det har vi gjort många gånger tidigare och det kommer vi göra nu också. Vår kund har förändrat både sitt sätt att konsumera och hur man ser på varumärken. Vi har tidigare haft butiken som vår stora säljkanal och online lite vid sidan om.  Det förändras nu – kunden ser ett Marimekko och det spelar ingen roll var försäljningen sker. Butiken blir mer av en upplevelse som säljer varumärket och inte primärt en försäljningskanal. Vi har nyligen byggt om vår flaggsskeppsbutik i Stockholm. Där har vi arbetat med att skapa en flexibel arena med en stor loungedel och vi har halverat antalet produkter i butiken. Detta hoppas vi som ska skapa en känsla för vilket slags varumärke vi är.

Våra kunder vill ha högre kvalité, snabbare leveranser, bättre service och dessutom hållbart. Det gör att vi behöver tänka om vårt koncept hela tiden. Men det är viktigt att komma ihåg att det är konsumenterna som driver detta, det är inte vi som tvingar kunden framför oss.

Bengt/IBM: Precis, det som är så speciellt nu är att det är både konsumenterna och tekniken som driver på den här förändringen. Det går bra för Sverige med en långvarig högkonjunktur – hade vi inte haft en god konjunktur hade läget sett dramatiskt annorlunda ut för många handlare. Nu har vi haft ett stadie av digital förnekelse och trätt in i digital förvirring – nästa steg kan bli digital panik.

Det vi måste göra är att hålla två fokus samtidigt – lastbilarna måste fortsätta leverera varor i rätt tid till rätt butik och butikerna måste fortsätta vara attraktiva för kunderna – samtidigt som vi utvecklar nya leveranssätt och utvecklar e-handeln. Vi måste hitta talangerna som kan hålla dessa två världar i huvudet samtidigt. Det är därför jag tycker The Lobby är så spännande, det är ett initiativ som är jätteviktigt men vi måste ha fler sådana här initiativ. Jag vill se ett nytt The Lobby i veckan!

Patrik/eEquity: Jag håller helt med. I våra bolag arbetar vi hela tiden framåt. Man behöver vara snabb på bollen och göra förändringar löpande. Nu kör vi influencers och Instagram, imorgon är det Wechat och Snapchat som drivet försäljningen. Tåget rullar på och om du tar till dig det nya försent så får du lönsamhetsproblem.

Therese: Det kommer bli dyrt att vara sist. Den som är snabb får mycket mer utväxling för sina investeringar än den som är sist ut – då får man betala mer för mindre.

Patrik: Ta Na-Kd som exempel, vi säljer i 200 länder idag med ett lager i Amsterdam och två kontor i Stockholm och Göteborg. All marknadsföring i alla länder är AI-baserad och systemet flyttar själv pengar mellan olika kanaler. Vi vill hitta bäst kund till lägst pris och där får vi hjälp av AI. Snart är vi fler personer i styrelsen än vad som är anställda i bolaget!

Therese: Och ingen vet ju vad det nya är – då hade vi gjort det. Och det är det som är så spännande just nu, det är en lärorik tid för oss alla.

Annelie: Och man måste ha med sig ledningens välsignelse för att arbeta testbaserat! På The Lobby arbetar vi med att bygga upp ett ekosystem av leverantörer som vi tillsammans kan möta våra kunder med. Vi får så många frågor från våra kunder. Hur ska vi digitalisera butiken – smarta galgar eller smarta provrum? Och ska vi fokusera på snabbare leveranser eller designsamarbeten med influencers? Där vill vi vara ett bollplank på ett annat sätt än tidigare.

Patrik: Det är så viktigt att bara testa testa testa. Men undvik för allt i världen komplexitet! Det ska vara enkla lösningar. Vi har ett skoföretag, Footway.se, där vi ser vilken potential det skulle vara att sälja skotillbehör.  Men det blir för komplext och tar fokus från vår huvudaffär.

Bengt: Jag märker hur viktigt det är att ha med finans och HR på resan framåt. De spelar en otroligt viktigt roll idag. Där håller vi i Sverige på att få ihop vårt spelsystem och jag märker att allt fler företag har fått upp en helt annan hastighet än bara för ett halvår sedan.

Patrik: Håller helt med om att HR är viktigt. Vad är rätt kompetens idag? Vi ägnar mycket tid åt att hitta rätt person. Om vi tar vårt skoföretag igen, vi har inte behov av personer med erfarenhet från skobranschen utan vi tittar på andra sidor som personen har som gör att vi kan utmana vår bransch snabbare och med ett utifrån-perspektiv.

Besök The Lobby >>


« »