Telefon: +46 8 463 23 00

Application Manager Business Intelligence

Coop IT söker Applikationsledare inom Business Intelligence och CRM

Coop har under de senaste åren investerat stort i sin applikationsportfölj och ligger idag i framkant inom kampanj och lojalitet. Coop ITs nära kontakt med verksamheten samt god förståelse för dess behov ligger till grund för framgången. Nu kan du bli en del av den fortsatta utvecklingen där du agerar bryggan mellan verksamheten och olika systemleverantörer.

Arbetsbeskrivning:
Coop ITs syfte är att ansvara för verksamhetsnära, stabila och effektiva IT-tjänster till rätt kostnad som uppfyller behoven för Coop. I rollen som Applikationsledare ansvarar du för att driva och utveckla en specifik del av Coop Sveriges tjänsteportfölj bestående av ett flertal applikationer riktat mot Marknad (Business Intelligence, CRM och Kundanalys). 

Du ansvarar för genomförande och leverans av förändringar, utveckling av en driftstabil miljö samt för att leverantörer följer fastställda processer och arkitekturprinciper. Du ansvarar också för att hålla dig uppdaterad om eventuella förändringar inom ditt ansvarsområde i syfte att bättre kunna stödja verksamheten. Utvecklings- och styrningsmöten genomförs regelbundet med verksamhet, leverantörer och andra intressenter.

Huvudsakliga ansvarsområden:

  • Agera beställarrepresentant gentemot interna och externa partners/leverantörer.
  • Omsätta verksamhetskrav till övergripande förändringskrav.
  • Ta fram icke-funktionella krav (och övriga tekniska krav) för att komplettera verksamhetens prioriterade funktionella krav.
  • Känna till gränssnitt till/från andra förvaltningsobjekt och verksamhetstjänster. Ta ansvar för att bedöma om en ändring påverkar annan tjänst eller applikation samt bedöma om ändringen är genomförbar.
  • Bidra med lösningsförslag tillsammans med arkitekt.
  • Göra sign off och ta emot vissa leveranser från projekt: programkod, dokumentation, arkitekturdiagram, testfall, krav (icke-funktionella) samt överlämning till förvaltning.

Din profil:

  • Högskoleutbildning inom IT eller motsvarande yrkeserfarenhet.
  • Minimum 3 års erfarenhet av relevanta arbetsuppgifter inom förvaltningsstyrning.
  • Specifik kunskap, förståelse och erfarenhet av BI / DW / PowerBI / Office365 /AD /Azure och MS SQL miljö. Detta för att kunna förklara och beskriva utmaningar för Verksamheten/IT.
  • Specifik kunskap, förståelse och erfarenhet av Adobe Campaign, CRM och riktad marknadsföring rent generellt. Kännedom om XML, API, SOAP anrop och integrationer mellan system.
  • Tidigare erfarenhet att driva IT-nära förändringsprojekt med externa leverantörer.
  • Erfarenhet av projektledning. Enligt rollbeskrivning är ca 70% nyutveckling/projektledning och ca 30 % förvaltning.
  • Vana av kravfångst och framtagande av kravspecifikation för är affärsmässig och kommunicerar bra med både verksamhet och IT.
  • Vi ser med fördel att du har arbetat både som kund och leverantör inom IT outsourcing-området.
  • Goda språkkunskaper i engelska och svenska, i såväl tal som skrift.
  • Erfarenhet av projektledning och projektledningsmetodik samt förvaltningsstyrning, gärna enligt PM3.

 Personliga egenskaper:

  • Förmågan att leda dig själv och andra.
  • Kommunikativ och lyhörd för nya behov och förändringar.
  • Självgående med egen drivkraft och en vilja att förbättra.
  • Noggrann och kvalitetsmedveten.
  • Nyfiken och intresserad av nya lösningar.
  • Tar eget ansvar men jobbar gärna med andra.
  • Stort intresse för BI AC och vilja att utveckla områdena.
  • Problemlösare med en positiv inställning.

Låter det intressant? Välkommen med din ansökan!
Ansöker gör du på www.novarepropell.se. Klicka på ”Ansök nu” och bifoga ditt CV och personliga brev, notera att vi ej tar emot ansökningar via mail i och med GDPR. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Charlotta Cedermark på charlotta.cedermark@novarepropell.se eller 0735-233004. Då vi intervjuar löpande ser vi gärna din ansökan så snart som möjligt. 

Coop – Den goda kraften i svensk dagligvaruhandel. Med cirka 650 butiker i Sverige och 3,4 miljoner medlemmar är Coop Sveriges enda medlemsägda matkedja. Varje dag arbetar Coop för att göra vardagen bättre för dig och din familj. Vi bygger ett nytt bolag och befinner oss mitt i en turn-around. Vår spännande resa skapar glädje och stolthet i vår organisation och vi fortsätter i oförminskad takt för att uppnå våra mål och bli den goda kraften inom svensk dagligvaruhandel. Och vi är särskilt stolta och glada att vi för första gången på mycket länge visar lönsamhet. Under 2015 klarade vi av den första etappen av vår treåriga förändringsresa. Tempot är högt men vi håller tidtabellen och har levererat över våra egna förväntningar. Med det kunnande som redan finns inom Coop kopplat till ny kompetens skapar vi en grogrund för nytänkande och förändringsvilja. Coop är tillbaka! Läs mer på www.coop.se

Tillbaka till jobbsidan