Telefon: +46 8 463 23 00

Alice spanar – Talent Insight, Walmart och 4-stjärnig shopping

Publicerat 2018, 2 oktober av Rebecka Billström

Den här veckans spaningar handlar om Linkedin som lanserar Talent Insight, språkigenkänning som framtiden inom sök och information, Walmart satsar på blockchain och Amazon öppnar butik i NY som bara säljer produkter med 4-stjärnor.

****

För ett år sedan berättade Linkedin att de under 2018 skulle rulla ut sitt nya verktyg Talent Insight och i onsdags lanserades det. Uppdateringen är ett verktyg för företag att kunna ta mer affärsdrivna beslut grundat på data. Det finns två delar, en som fokuserar på personer i ett företag ”Talent Pool”,  och den andra som är fokuserar på data om ett företag, ”Company Report.”. Kortfattat kan man säga att data kan styra hela ens rekryteringsstrategi, tex var företag ska öppna kontor, vilka kompetenser som är mest attraktiva i olika branscher, trender etc. Vad kommer detta innebära för framtida rekryteringar och rekryteringsbranschen?

LinkedIn steps into business intelligence with the launch of Talent Insights >> 

****

Språkigenkänning är nästa stora steg inom tech, enligt Google. De menar i en artikel i the Guardian att det ”talande ordet” redan nu är en väldigt viktig del i länder med låg läskunnighet.

Speech recognition is tech’s next giant leap, says Google >> 

****

Walmart har bestämt sig, efter att ha haft stora problem med e-coliutbrott, att från och med september 2019 börja använda sig av blockchain i sin livsmedelkedja. De vill med hjälp av tekniken, utvecklad av IBM, kunna se var i kedjan en vara (t ex spenat) blivit smittad. Vid varje stopp på vägen kommer personer som hanterar varorna att göra en notis på blockkedjan, underleverantörerna kommer att signera när de får varan och när de flyttar varan vidare till nästa person i kedjan.

From Farm to Blockchain: Walmart Tracks Its Lettuce >>

****

Amazon har nyligen öppnat en butik i New York som enbart ska sälja varor som har fått 4-stjärnor på deras hemsida. De har även annonserat att de fram till 2021 ska öppna 3000 butiker utan kassor.

Amazon’s new retail store in NYC only sells items rated at least 4 stars on its website >> 


« »