Telefon: +46 8 463 23 00

Alice spanar – Amazon skrotar AI, Klarnas samarbete med H&M och Google Home

Publicerat 2018, 2 november av Rebecka Billström

Den här veckans spaning handlar om:

  • Amazon som skrotar sitt AI verktyg för rekrytering
  • Linkedin bygger om sin Recruiter plattform
  • Klarna och H&M går in i ett starkt samarbete
  • Google Home kommer till Sverige.

Idag ser vi en snabb utveckling av AI i rekryteringssammanhang. AI i rekrytering kan underlätta på flera sätt, speciellt genom att processerna kan bli mer effektiva när en AI kan screena igenom hundratals cvn för att hitta toppkandidater till en position. Det finns dock fortfarande problem med att använda sig av AI i rekrytering – i veckan släpptes nyheten om att Amazon haft ett hemligt AI verktyg för rekrytering som föredrog män framför kvinnor. Amazon exemplet visar på att det fortfarande finns mycket att jobba på när det kommer till användning av AI i rekrytering.

Amazon har under några år byggt ett rekryteringsverktyg för att recensera CVn, med verktyget ville de automatisera sökandet efter topptalanger. Under 2015 märkte utvecklarna att systemet inte rankade CV:n efter vilka som var bäst anpassade för jobbet utan efter vilket kön personen i fråga hade. Varför gjorde systemet det? Jo, Amazons system hade blivit matat och tränat med CVn som kommit in till Amazon under en 10 års period, en period då techbranschen dominerats av män. I och med detta lärde sig systemet att män var att föredra framför kvinnor. Dock finns det källor som säger att Amazons användning av AI i rekrytering inte skrotas helt utan att de håller på att utveckla ett nytt verktyg som ska fokusera mer på diversifiering.

Amazon scraps secret AI recruiting tool that showed bias against women

****

LinkedIn bygger om sin Recruiterplattform och ska nu hjälpa företag rekrytera mer diversifierat. De kommande månaderna kommer Recruiter hjälpa företag analysera svarsfrekvensen från jobbansökningar och meddelanden baserat på kön. Där det finns en obalans kommer systemet hjälpa rekryterare ändra sitt språk och göra språket mer inkluderande.

LinkedIn wants to help recruiters do a better job with gender diversity

****

H&M köper aktier för ett värde av 185 miljoner kr för lite mindre än 1 % i Klarna. Klarna grundaren säger att de vill göra H&M mer personligt genom att underlätta leveranser, vänta med betalning tills efter kunden provat plaggen och bygga lojalitet genom H&Ms kundklubb. Kunder kommer även kunna betala med H&Ms app både i online- och offlinebutiker.

H&M buys $20 million stake in Swedish fintech firm Klarna

****

Google Home lanseras i Sverige den 24 oktober. Röststyrning kommer enligt data från Comscore styra hälften av allt sök 2020. Idag har var sjätte amerikan en Google Home, Alexa eller Echo i sitt hem. Röststyrning handlar om att förenkla upplevelsen för konsumenten, vilket tex kan vara att beställa en vara eller sätta på ugnen genom sin röstyrningsapparat. I Dagens Media och Breakit skriver de om vad röststyrning kommer innebära för marknadsföring och svenskars konsumerande.

Google Home lanseras i Sverige

Är Google Home framtiden?


« »