Telefon: +46 8 463 23 00

Skanska Sverige AB söker en Funktionschef Affärsstöd

Vi på Skanska har bestämt oss för att vara den ledande samhällsutvecklaren och en förebild i svenskt näringsliv. Därför bygger allt vi gör på våra värderingar inom arbetsmiljö, etik, miljö, kvalitet och lönsamhet. Idag är vi branschledande inom säkerhet och grönt byggande, vilket ger oss konkurrenskraft och lönsamhet. För att veta mer se www.skanska.se.

Beskrivning av tjänst

Funktionschef Affärsstöd har övergripande ansvar för Skanska Affärsstöd, vilket är Skanska Sveriges Shared Service Center med kunder i Skanska Sverige och i andra koncernbolag i Sverige.

Du ansvarar för att säkerställa produktion och leverans inom leverantörsreskontra, kundreskontra, löner, HR-Direkt, telefoni samt helpdesk. Sammantaget har du 180 underställda, med fyra direktrapporterande – tre chefer i områdena Ekonomi, HR och Kundsupport samt en Controller.

Du ansvarar vidare för att, tillsammans med ledningsgruppen, driva och arbeta aktivt med utveckling, gemensamma arbetssätt, införsäljning samt kommunikation till Affärsstöds nuvarande och blivande kunder.

Du har också det övergripande ansvaret för SLA (Service Level Agreement), inklusive prismodeller, samt ett ekonomiskt ansvar för Affärsstöd.

Du kommer ingå i Ekonomiledningsgruppen och rapporterar direkt till CFO.
Tjänsten är placerad på Skanskas huvudkontor i Stockholm (Stadshagen).

Arbetsuppgifter:

  • Leda organisationen mot uppsatta mål
  • Driva effektiviseringar, processförbättringar och arbeta aktivt med KPI:er
  • Driva pågående projekt: nytt löne- och HR-system, nytt ärendehanteringssystem, ny utdebiteringsmodell för Affärsstöd samt automatisering av processer
  • Flexibel för förändringar då förändringstakten är hög med flera system som har och ska implementeras

 Profil:

  • Akademisk examen inom ekonomi eller annan relevant utbildning
  • Minst tre års erfarenhet av att ha arbetat i ledande befattning inom Shared Services
  • Flera års erfarenhet av att leda ledare
  • Erfarenhet av att ha arbetat operativt med att utveckla sin organisation, tex rekrytering och kompetensutveckling
  • Erfarenhet av att ha arbetat inom tung industrisektor
  • Goda kunskaper i svenska och engelska (tal och skrift) är ett krav

Som person är du självgående samt har ett starkt personligt driv. Du tar ett aktivt ansvar och har en förmåga att få saker att hända. Du har vidare bra förmåga att motivera andra, lätt för att kommunicera kombinerat med hög integritet.

Ansökan 
Rekryteringen sker i samarbete med Novare Propell. Vid frågor om tjänsten eller processen, vänligen kontakta ansvarig konsult Helene Sköld, helene.skold@novarepropell.se.

Ansöker gör du via www.novarepropell.se. Vi arbetar med löpande urval; tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Skicka därför gärna in din ansökan så snart som möjligt.

Du är välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev, senast 31 augusti 2017.

Tillbaka till jobbsidan